Uppsägning av vikariat

Hej,

Jag är anställd som vikarie för en som är på föräldraledighet. I mitt avtal står det att jag är anställd för personen xxxxx under perioden som denna är föräldraledig. Vikariatet sträcker sig tills denna personen är åter i tjänst, dock längt till 2014-04-30. Det står inget om uppsägningstid. Jag har läst på lite och fått fram att vikariat ibland inte går att säga upp färrän tiden gått ut. Stämmer detta?

Tack Mvh Jenny

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid tillsvidareanställningar gäller enligt Lag om anställningsskydd (LAS) 11§ en uppsägningstid om minst en månad samt en ökande skal beroende på hur lång anställningstiden varit. I detta ingår dock inte möjlighet till uppsägning av vikariat (tidsbegränsad anställning). Anställningsskyddet för en tidsbegränsad anställning är starkt och det krävs i princip ett väsentligt kontraktsbrott från antingen arbetstagaren eller arbetsgivaren. Har inget avtalats mellan arbetstagaren och arbetsgivaren om uppsägning eller står inget skrivet i kollektivavtalet om uppsägning av vikariat, krävs ett väsentligt kontraktsbrott.

Du skriver att du vikarie för xxx under dennes föräldraledighet längst till 2014-04-30. Av det tolkar jag att något situationer ovan uppräknade inte är tillämpligt. Din anställning sträcker sig som längst till 2014-04-30 om inte personen xxx kommer tillbaka tidigare från sin föräldraledighet. Vid senast sista april avslutas din anställning utan någon åtgärd från arbetsgivaren behöver vidtas.

Jag hoppas du fått svar på din fråga

Länk till LAS hittar du https://lagen.nu/1982:80

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare