Uppsägning av tidsbegränsad anställning

Hejsan! Jag blev idag sparkad från mitt sommarjobb pga att min chef anklagar mig för att ta droger m.m men jag gör inget av det och har sagt det till honom men han vägrar tro på mig, och han hade lovat mig ett sommarjobb och sen sparkar mig bara för att jag verkade ''flummig'' i telefon men jag va helt enkelt bara trött men han vägrar tro det och nu har jag inget jobb i sommar. Finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ett avtal om ett sommarjobb är vanligtvis ett avtal om allmän visstidsanställning enligt Lagen om anställningsskydd (LAS) 5 § 1p https://lagen.nu/1982:80#P5S1. En sådan anställning ska vara tidsbegränsad, t.ex. till att gälla några veckor under sommaren. En sådan anställning kan inte sägas upp i förtid utan upphör att gälla när tiden för den tidsbegränsade anställningen löpt ut. Det finns dock vissa undantagsfall, t.ex. vid grovt kontraktsbrott från den anställdes sida. Detta verkar dock inte vara fallet här. Därför låter det som att din arbetsgivare gjort fel när han sagt upp ditt avtal i förtid. Jag råder dig att kontakta ditt fack för hjälp med att driva denna fråga mot arbetsgivaren.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare