Uppsägning av provanställning

Hej.

Jag har varit provanställd på en privat byrå och har under januari 2017 varit sjukskriven pga utmattningssyndrom. Övergången till tillsvidareanställning skulle ske den 15e februari. Jag fick dock av en slump reda på att jag blivit uppsagd av chefen från annat håll än från honom, och därför inte har blivit meddelad detta 14 dagar innan sista provanställningsdag. Jag är hundra procent säker på att jag blivit uppsagd för att jag är sjuk, något hen inte kommer att bekänna. Dessförinnan var hen väldigt stolt över min prestation i arbetet. Kan jag kräva skadestånd och var vänder jag mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med en fråga till Lawline!

Avtal får träffas om tidsbegränsad provanställning, där prövotiden högst ska motsvara sex månader. Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen efter prövotiden (6 månader) ska fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, ska besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta övergår provanställningen i en tillsvidareanställning, LAS 6§.

Under denna tid, 6 månader, behövs inga särskilda skäl för att säga upp personen och avsluta anställningen. Däremot, om anställningen övergår tills en tillsvidareanställning krävs sakligt grundade skäl. För det fall, att du sagts upp innan 15e februari, behöver din chef inte sakligt grundade skäl för uppsägningen.

Precis som du skriver, ska en arbetsgivare ge en arbetstagare besked om att en provanställning ska avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning. Ett sådant meddelande ska underrättas minst två veckor i förväg. Att arbetsgivaren inte har underrättat personen förrän utom föreskriven tid, innebär inte att uppsägningen blir ogiltig. Den är fortfarande ogiltig, däremot innebär detta att arbetstagaren kan rikta mot arbetsgivaren krav om allmänt skadestånd, LAS 31§.

Vidare, av LAS 38§, ska arbetsgivaren ersätta skada för den kränkning som lagbrottet har inneburit. För att få sådant skadestånd vänder du dig i första hand till arbetsgivaren, men även till rätten som fastställer dels om skadestånd ska utgå, samt dels hur mycket det ska omfatta.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag

Marcus AnstrinRådgivare