Uppsägning av personliga skäl eller pga arbetsbrist

Uppsägning p g a sjukdom (d v s om arbetsgivaren gjort allt de ska enligt alla konstens regler) varför hamnar det under "personliga skäl"? Varför inte p g a "arbetsbrist" istället som bättre stämmer överens med situationen? D v s att arbetsgivaren inte kan erbjuda personen andra uppgifter, omplacering etc på just det företaget. Det handlar ju definitivt inte om misskötsel av något slag. Att få det på papper, bli utestängd på arbetsförmedlingen i 45 dagar istället för 5 som det är p g a "arbetsbrist" är ren diskriminering! Personen i fråga är ju redan i ett underläge i och med uppsägning p g a sin sjukdom. Hur stor chans har den personen att bli anställd igen? En person som skött sig men som drabbats av sjukdom och har en lägre arbetsförmåga, men kanske kan utföra anpassade uppgifter i en god arbetsmiljö hos en annan arbetsgivare. Så, varför inte säga upp p g a "arbetsbrist"? Vad spelar det för roll för arbetsgivaren egentligen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regleringen kring uppsägningar och avsked finns i Lagen om anställningsskydd(LAS), den hittar du här https://lagen.nu/1982:80.

Man skiljer i lagen mellan uppsägning pga personliga skäl och pga arbetsbrist. Vid arbetsbrist har den uppsagde exempelvis rätt till turordningsreglerna(även kallat "sist in först ut") och företrädelserätt till återanställning men detta gäller inte om man blivit uppsagd pga personliga skäl.

För att arbetsgivaren ska få säga upp en tillsvidare anställd så krävs saklig grund(7§). Om en person har fått en sjukdom och därför inte kan fullgöra sina arbetsuppgifter så åligger det arbetsgivaren att ta till alla rimliga åtgärder för att underlätta för den anställde att kunna utföra sitt jobb. Arbetsgivaren har här ett långtgående rehabiliteringsansvar och det kan innebära anpassningar av arbetsplatsen men också omplacering för att en uppsägning ska kunna undvikas. Om arbetsgivaren har gjort allt han rimligen kan och sjukdomen hindrar den anställde från att utför en meningsfull arbetsinsats så kan en uppsägning pga personliga skäl göras och uppsägningen anses då som saklig.

Om uppsägningen i detta fallet skulle höra till arbetsbrist så kan konsekvenserna för arbetsgivaren bli oskäliga. Han skulle då vara tvungen att respektera turordningsreglerna och även att ge den uppsägde rätt till företräde vid återanställning(om en nyanställning ska göras)trots att arbetsgivaren redan prövat alla möjligheter till anpassning och omplacering.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och tveka inte att ta kontakt med oss igen!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare