Uppsägning av parkeringsplatser och garageplatser

Hej,
Min fråga gäller parkeringsplatser i Brf:er. Vi har renoverat vårt garage och kommer att behöva höja hyran och skriva om de avtal som vi har. Vad gäller? Måste vi säga upp med en viss uppsägningstid?, de avtal vi har nu är obegränsat framåt i tiden. Vad jag förstår så är det Jordabalken 8:1 som gäller men gäller det när man vill skriva om och höja avgifterna också. Vilket lagrum kan jag luta mig mot?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag utgår ifrån att bostadsrättsföreningen äger fastigheten som garaget och parkeringsplatserna finns på, samt att de nya avgifterna för platserna skulle anses som skäliga (motsvarande marknadshyran) vid en prövning enligt 12 kap. 57 a § jordabalken (JB).

Till en början bör klargöras att det är en viss skillnad beroende på om det är fråga om parkeringsplatser i garage eller parkeringsplatser utomhus.

Parkeringsplatser utomhus är snarast att anses som lägenhetsarrende, se 8 kap. 1 § JB. För dessa typer av arrenden är avtalsfriheten mycket stor. Uppsägning av lägenhetsarrende kan ske utan angivande av sakliga skäl, såvida inget annat är avtalat. Det är dock viktigt att alla medlemmar i föreningen behandlas lika, vilket dock tycks vara fallet då uppsägning ska ske på grund av en kommande avgiftshöjning. Den uppsägningstid som avtalats gäller, men om avtalet inte reglererar uppsägningstiden gäller vad som stadgas i 8 kap. 4 § JB. Detta innebär att avtalet endast kan sägas upp till fardagen varje år – det vill säga den 14 mars. Uppsägningen måste då ske senast sex månader innan detta datum inträffar. Detta innebär i realiteten att, om parterna inte kommer överens om annat, uppsägning inte kan ske förrän till den 14 mars 2015.

Vad avser parkeringsplatser i garage anses dessa som hyra av lokal, vilket regleras i 12 kap. JB. Möjligheterna till uppsägning beror till viss del på huruvida avtalet är ingånget på bestämd eller obestämd tid. I ert fall löper avtalen på obestämd tid, vilket gör att det alltid ska sägas upp för att upphöra att gälla, 12 kap. 3 § 1 st. JB. Ett sådant avtal kan, enligt 12 kap. 4 § 1 st. 2 p. JB, sägas upp för att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen, om inte längre uppsägningstid har avtalats. Uppsägningen torde i detta fall anses skälig då det är fråga om omfattande renoveringar vilket motiverar hyreshöjningar (jämför med vad som står i 12 kap. 57 § JB).

Det finns vissa specialbestämmelser i 12 kap. 56-60 §§ JB som avser lokaler. Dessa kan dock endast tillämpas om hyresförhållandet har varat längre än nio månader i följd. Särskilt viktigt är att notera kraven på uppsägningen som uppställs i 12 kap. 58 § JB.

Jag vill dock poängtera att det i vilket fall kan vara en idé att försöka komma överens med berörda parter för att få till stånd en lösning i detta, då det ju annars går ut över hela föreningens ekonomi.

Jag hoppas att svaret är till hjälp!

Med vänlig hälsning

Josefin HögsanderRådgivare