Uppsägning av lokalhyra

Hej! Jag var och tittade på en lokal för gatukök/pizzeria. Vi blev då pressade till att betala in 3 månaders hyra i förskott samt en depositionsavgift på lika mycket, totalt 48 000. Anledningen till att vi valde att betala var att uthyraren hade 2 andra spekulanter som ville ha lokalen. Min mor i Turkiet blev svårt sjuk 1 vecka senare vilket gjorde att jag inte kunde driva detta utan ville dra mig ur. Då kom frågan om återbetalning av pengarna upp. Jag sa att han kunde behålla 8 000 kr som är 1 månadshyra eftersom jag inte skulle kunna öppna och driva något där under en längre tid. Han vill enbart betala tillbaka hälften för det är 3 månaders uppsägning säger han. Vi har inte skrivit något kontrakt utan skulle vänta på att jag fick mitt organisationsnr, och vi diskuterade inte heller någon uppsägningstid när jag var där. Han hävdar att han har lagen på sin sida eftersom han lidit skada i trovärdighet hos banken samt en ekonomisk förlust. Han har nu fått tag i någon som kommer att hyra lokalen av honom vilket gör att han får in hyra från honom samtidigt som han tar 3 månaders uppsägning av mig. Vad har jag för rättigheter? Kan jag få tillbaka mina pengar? Är det någon idé att driva detta till tingsrätten som han hotar med? Vad kommer det att kosta mig i så fall? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Även om inget skriftligt kontrakt har upprättats, får det ändå anses att avtal har ingåtts då det inte finns något krav på att hyresavtal ska vara skriftliga. Ni har även betalat pengar för lokalen, vilket tyder på att ett avtal kommit till stånd.

Avtalet gäller hyra av lokal, då lokalen ej ska användas som bostad, jordabalken (JB) 12 kap 1 § 3 st. Av det som framgår i din fråga är hyran på obestämd tid (JB 12 kap 3 §). För lokal som hyrs på obestämd tid är uppsägningstiden nio månader, om inget annat avtalats (JB 12 kap 4 §).

Det finns en regel som säger att avtalet upphör att gälla genast vid uppsägning, om hyresgästen inte tillträtt lokalen vid tidpunkten för uppsägningen (JB 12 kap 6 § 2 st). Detta gäller dock endast specialfall, och är inte tillämpligt i ditt fall.

Det talar således för att ägaren till lokalen har rätt att behålla åtminstone de tre månadshyrororna. Om du väljer att driva frågan i tingsrätten och förlorar är huvudregeln att du får betala både dina egna och motpartens rättegångskostnader, enligt rättegångsbalken (RB) 18 kap 1 §.

Då lokalägaren har goda chanser att vinna en tvist i tingsrätten råder jag dig att inte driva tvisten vidare.

JB hittar du https://lagen.nu/1970:994.

Hanna LundqvistRådgivare