Uppsägning av hyresrätt vid ägarbyte av fastigheten

Hyr lokal sen 21 år tillbaka. Fastigheten har nu bytt ägare till en Brf som aviserat uppsägning. Hyresavtalet med gamle fastighetsägaren löper på tre-åriga perioder med 9 -månaders uppsägning. Om uppsägning ej skett förlängs hyresavtalet med ny treårsperiod. Perioden räknas 1 maj år 1 t.o.m. 30 april år 3. I år 2015 är sista året i innevarande treårsperiod. Den nye ägaren har nu aviserat uppsägning för avflyttning. Men om jag förstått saken rätt borde uppsägningen skett senast 31 juli 2014 för att undvika nya tre år vilket innebär att en ny tre-årig period existerar. Är det feltänkt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om hyresrätt i fastighet hittar du i Jordabalken (JB), se https://lagen.nu/1970:994.

Första frågan som måste utredas är om er hyresrätt gäller mot förvärvaren av fastigheten. När en fastighet överlåts till en ny ägare så är hyresrätter inte automatiskt gällande gentemot den nya ägaren. Någon av förutsättningarna i JB 7 kap 11-13 §§ måste uppfyllas. I ditt fall verkar det dock som att ni har ett skriftligt hyresavtal och er hyresrätt är därför skyddad gentemot den nya ägaren (JB 7 kap 13§).

Nästa fråga blir då när avtalet ska sluta gälla. För att kunna ge ett säkert svar hade jag egentligen behövt se den exakta skrivelsen i avtalet men om jag tolkar din beskrivning rätt så förlängdes avtalet senast 1 maj 2012 för att upphöra gälla 30 april 2015. Eftersom ni har nio månaders uppsägningstid skulle då avtalet mycket riktigt ha sagts upp senast 30 juli 2014 och om ni har skrivit i avtalet att hyrestiden ska förlängas med tre år vid utebliven uppsägning så skedde det automatiskt den 31 juli 2014. Det verkar alltså som att du har rätt och att hyresavtalet istället upphör att gälla 30 april 2018.

Hoppas svaret var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Pierre OlssonRådgivare