Uppsägning av hyresrätt p.g.a. bostadsrätt

Hej! Jag har en hyresrätt men har också köpte en bostadsrätt i närheten av min son i vilken jag bor växelvis för att kunna vara med honom. Kan det här innebära att jag blir uppsagd?

Lawline svarar

Hej,

för att bli uppsagd sin hyresrätt måste något av kraven i 12 kap 42 § Jordabalken, se här, vara uppfyllt. Att endast äga en bostadsrätt som du tänker bo i är inte något av kraven och således kan du inte bli uppsagd p.g.a. detta.

Bostadsrättsföreningen kan dock vägra dig medlemskap om du inte har som avsikt att bosätta dig i lägenheten och detta står skrivet i föreningens stadgar, 2 kap 1 § Bostadsrättslagen. Av frågan förstår jag det dock som att du har i avsikt att bo där åtminstone växelvis.

Om du vill ha mer utförlig hjälp kan du lämna dina kontaktuppgifter i kommentatorsfältet nedan.

MVH

Zinar BudakRådgivare