Uppsägning av hyreskontrakt med slutdatum?

Andrahandskontrakt av bostadsrätt. Startdatum 20170301. Slutdatum 20170901.

Inget avtalat om förlängning. Uthyraren menar att 2 månader uppsägningstid gäller även fast kontraktet löpt ut, han vill alltså ha hyra för 2 månader till, efter passerat slutdatum. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyreskontrakt kan man skriva både på obestämd tid och på bestämd tid. Eftersom du och hyresvärden satt ett slutdatum på hyrestiden har ni skrivit ett hyreskontrakt på bestämd tid. I 12 kap. jordabalken hittar du regler om vad som gäller för hyra av bostad och hyresavtal. För hyreskontrakt som varat mindre än nio månader i följd gäller att hyreskontraktet slutar att gälla vid slutdatum, se 12 kap. 3 § 2 st. jordabalken. Eftersom ditt hyreskontrakt har gällt hyra för endast sex månader gäller att kontraktet slutar gälla vid slutdatumet, alltså 20170901. Svaret på din fråga blir därför, nej detta stämmer inte. Du ska inte behöva betala hyra för två månader till. Hyreskontraktet slutar att gälla 1 september.

Hoppas du fick svar på din fråga

Vänliga hälsningar,

Cecilia KnutsenRådgivare