Uppsägning av hyreskontrakt för bestämd tid.

Hej! Jag och min fru ska hyra ut vår lägenhet i andrahand. Vi har skrivit ett kontrakt på sex månader med den nya hyresgästen. Behöver vi säga upp hyresavtalet innan utflyttningsdatumet som står angivet i kontraktet eller måste andrahandshyresgästen flytta ut per automatik? Ifall vi behöver säga upp kontraktet, när ska vi senast göra detta? Vi undrar också om hyresgästen kan säga upp avtalet innan de 6 månaderna har gått? Med vänlig hälsning Karl Eriksson

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Den lag som reglerar hyresförhållanden är jordabalken, 12 kap. Enligt 3§ ska avtal som ingåtts för bestämd tid upphöra att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats. Detta gäller för hyresförhållanden som varar mindre än nio månader i följd. Har ni alltså inte särskilt avtalat om att förlängning sker vid underlåten uppsägning, behöver ni inte säga upp kontraktet.

Hyresgästen måste enligt 7§ flytta ut senast klockan 12 dagen efter att kontraktet löpt ut. Gäller kontraktet till t.ex. den 1 juli måste hyresgästen alltså flytta ut den 2 juli klockan 12.

Om den uthyrda lägenheten är en bostadslägenhet har hyresgästen alltid rätt att säga upp hyresavtalet till att upphöra tidigast vid det tredje månadsskiftet efter uppsägningen, 5§.

Sofia LinderRådgivare