Uppsägning av hyresavtal och besittningsskydd

Kan jag säga upp en hyresgäst med anledning av att jag själv vill bo i den lägenheten. Hyresgästen har inte missköt sig på något sätt utan det är bara så att jag vill bo där.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

När det är fråga om hyresbostadslägenheter krävs, för att hyresvärden ska få säga upp hyresavtalet, att någon av de grunder som räknas upp i 12 kapitlet 46 § Jordabalken är uppfyllda. Paragrafen är uppbyggd på så sätt att inledningsvis 9 uttryckliga grunder att säga upp ett hyresavtal anges, varmed slutligen en 10:e mer allmän punkt ger möjlighet för hyresvärden att, efter en intresseavvägning mellan hyresvärdens och hyresgästens intressen, säga upp hyresavtal även i andra fall.

Den situation som du nämner omfattas inte av någon av de 9 uttryckliga punkterna i paragrafen.

Emellertid finns, såsom nämnts, i paragrafens sista punkt, en allmänt hållen grund för att hyresavtalet ska kunna sägas upp. Punkten stadgar att ett hyresavtal får sägas upp om det i annat fall än vad som föreskrivits i de övriga 9 punkterna inte strider mot god sed i hyresförhållanden eller av någon annan anledning inte är oskäligt mot hyresgästen att hyresavtalet upphör.

Det blir således fråga om en avvägning mellan hyresvärdens skäl och intressen av att hyresavtalet upphör och hyresgästens intresse av att bo kvar i hyreslägenheten.

Att du önskar att använda hyreslägenheten som bostad för dig själv får anses utgöra ett berättigat intresse.

Då jag inte vet någonting om hur hyresgästens situation ser ut är det dock svårt för mig att avgöra om ditt intresse av att bo i hyreslägenheten väger tyngre än hyresgästens intresse av att bo kvar. Om du dock erbjuder dig att hjälpa hyresgästen med att hitta en någorlunda likvärdig hyreslägenhet någon annanstans ökar dock chanserna för att intresseavvägningen utfaller till din förmån, det vill säga att du har rätt att säga upp hyresavtalet.

I mitt svar har jag utgått från att du äger den lägenhet som du hyr ut och den byggnad som lägenheten är belägen i och att du inte endast innehar lägenheten med bostadsrätt, det vill säga att du hyr ut lägenheten i andra hand. Om du hyr ut lägenheten i andra hand och vill bosätta dig i lägenheten har du nämligen alltid rätt att säga upp avtalet enligt 12 kapitlet 46 § 7 punkten Jordabalken, det vill säga en av de 9 uttryckliga punkterna i paragrafen är då uppfylld.

Hoppas detta svarar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare