Uppsägning av hyresavtal mot hyresgästens vilja

Hej

Min hyresvärd har sagt upp min lägenhet pga andrahands uthyrning. Men jag har aldrig hyrt ut i andra hand. Jag förklarade för de att min vän är hos mig vissa dagar. Problemet är att några månader var jag inte folkbokförd på adressen där jag bor. Mina post blev stulna så istället för att ändra postadressen jag ändrade folkbokföringd adressen. Jag har alltid betalat min hyra. Aldrig fått klagomål från grannarna. Bott i den här lägenheten på 7 år. Nu är ord mot ord så jag är rädd att förlora min lägenhet när hyresnämnden ska avgöra. Jag försökte förklara för min hyresvärd men de lyssnar inte. De gav mig inte någon chans att även rätta till situationen. De sagt upp min lägenhet direkt . Vet inte vad jag ska göra!!!!!!

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din rätt som hyresgäst att inte bli av med din hyresrätt brukar kallas din besittningsrätt. För bostadslägenheter är besittningsrätten mycket stark, och det är endast i ett begränsat antal situationer som hyresvärden har rätt att ensidigt säga upp avtalet.

I 12 kap 42 § Jordabalken hittar du de bestämmelser enligt vilken en hyresvärd har rätt att säga upp ett hyresavtal. Speciellt viktigt där är 12 kap 42 § 3e punkten Jordabalken, vilket är den grund din hyresvärd skulle kunna använda för att säga upp dig. Att som de påstår, olovligen ha en andrahandshyresgäst, är något som kan läggas till grund för en uppsägning. Men, detta är bara sant i de fall då du efter tillsägelse inte rättar dig efter tillsägelsen. Dvs, skulle du ha haft en andrahandshyresgäst är det bara då du låter den bo kvar i din lägenhet efter att du fått en tillsägelse som grund för uppsägning finns. Det låter inte som att din hyrevärd har gett dig någon sådan möjlighet i det här fallet.

Att inte vara folkbokförd på en lägenhetsadress är inte en grund för uppsägning av hyreskontrakt, alltså är det enda din hyresvärd har att rättsligt luta sig mot att du skulle ha haft en andrahandsgäst. Om du skulle få in ett dokument från kronofogden om summariskt förfarande för vräkning så är den grund du ska åberopa för att få ha kvar din hyresrätt att du inte haft en hyresgäst, och att i det fall du skulle haft det inte haft möjlighet att rätta ditt beteende. Det blir då upp till din hyresvärd att bevisa att de omständigheter som han åberopar faktiskt finns. Detta får han göra i en rättegång.

Ingenting går såklart att garantera i en potentiell tvist i rättegång, vilket är vad som skulle behövas för att du ska kastas ut om du har en laglig grund för att stanna kvar och inte kronofogdens summariska förfarande kan användas. Risken med detta är sålkart att du kan behöva stå för höga kostnader för rättegång och avhysning. Därför kan det alltid bra om du kan tala med din hyresvärd och lösa det hela utan att rättsväsendet behöver blandas in. Det enklaste vore ju såklart om de kunde acceptera att du garanterar att du inte tar in några andrahandshyresgäster i framtiden. Du kan också ta kontakt med hyresgästföreningen för att få råd om din situation. Men jag hoppas att du hittar en lösning som fungerar för dig, skulle du ha fel frågor eller något vara obesvarat är det bara att vända sig till Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Björn GunnarssonRådgivare