Uppsägning av hyresavtal gällande villa

Har jag rätt att säga upp en hyresgäst som hyr min villa? Det är privat uthyrning och med hyresavtal. Jag ska själv bosätta mig i villan och dessutom så slarvar hyresgästen med att betala hyrorna i tid och skickar hotfulla sms. Gäller Besittningsrätten i detta fall? Svara helst med mejl då jag har dålig mottagning på min mobiltelefon. mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Sedan den 1 februari 2013 reglerar lagen (2012:978) om uthyrning av egen bostad bl.a. uthyrning av villor, förutsatt att det sker utanför näringsverksamhet. Lagen innebär ett minimiskydd för den i regel svagare avtalsparten, dvs. hyresgästen, vilket framgår av 2 §. Reglerna i jordabalken (1970:994) (JB) 12 kap. gäller dock i den mån inget finns reglerat i lagen om uthyrning av egen bostad, se 1 § 2 st.

Som huvudregel kan både hyresgästen och hyresvärden säga upp hyresavtalet med respektive en och tre månaders uppsägningstid, 3 § 2 st. Detta gäller oavsett om hyresavtalet gäller för bestämd eller obestämd tid, 3 § 1 st.

I lagen finns dock inga regler om hyresrättens förverkande och i det avseendet blir därför JB tillämplig. I JB 12 kap. 42 § anges ett antal situationer då hyresrätten anses förverkad, vari 1 p hyresgästens dröjsmål med hyresbetalningen återfinns. Om hyresgästen dröjer mer än en vecka med betalningen har du rätt att säga upp avtalet. Enligt JB 12 kap. 43 § försvinner dock rätten till uppsägning om hyresgästen betalar hyran innan du säger upp denne till avflyttning. Därtill har hyresgästen tre veckor på sig att betala hyran efter att du dels delgett honom eller henne om att betalning av hyran förverkar uppsägningen, dels meddelat socialnämnden om uppsägningen och anledningen till den. Först två dagar efter utgången av de tre veckorna har du, om hyresgästen ännu ej betalat, rätt att avhysa hyresgästen.

Besittningsskydd kommer inte ifråga om upplåtelser enligt lagen om uthyrning av egen bostad.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare