Uppsägning av hyresavtal för lokal på obestämd tid vid sen inbetalning av hyra

Hej har en fråga ang avhysning utan uppsägning.Jag har hyrt en bilverkstad med orimlig hyra under 2 år. Och kunde till slut inte bet min hyra utan släpade efter med en hyra, plus en ök. om 1/5 tusen per månad av gamla hyror tot tror jag .5 st Vi hade ett möte kl tolv där de bad mig avlägsna mig från fastigheten med snarast.Jag hade 2 pågående arbeten och de bad mig avsluta dem så fort som möjligt ,då de hade en annan som skulle börja där redan 2 dagar efter .jag åberopade att jag ville ta väck mina personliga saker+ egna verktyg, vilket jag fick tillåtelse till dagen efter under övervakning varvid jag körde iväg med dessa. Jag har inte fått någon skriftlig uppsägning av kontrakt och heller inte någon muntlig uppsägning av lokalen .Vid tecknande av kontrakt hade vi enl min erfaro en muntlig ök. om 3 mån ömsesidig uppsägning av kontrakt plus att aktieägarna lovade att inte starta verksamhet i samma kommun inom 2 år,Jag fick och så en möjlighet att köpa in mig i 30 procent i bolaget vilket jag redan vid årsskiftet avböjde då vi inte fick resultat i bolaget pga hög hyra från hyresvärd Tacksam för svar +tack för gratis fråga,,,,,Mvh Lasse

Lawline svarar

Hej Lasse,

Eftersom det gäller hyra av lokal blir tillämplig lag 12 kap Jordabalken. Den hittar du https://lagen.nu/1970:994#K12

Enligt 1 § 5 stycket är lagen bindande till hyresgästens fördel; avtalsinnehåll som alltså är till dennes nackdel, jämfört med lagens innehåll, är utan verkan.

Enligt 3 § är huvudregeln att hyresavtal gäller på obestämd tid; du har inte nämnt något som tyder på att ni ingått avtal på bestämd tid.

Enligt 4 § 2 punkten är lägsta uppsägningstiden för lokal (till skillnad från bostad) 9 månader.

Enligt 42 § 2 punkten är en hyresrätt för lokal förverkad och hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet om hyresgästen inte betalat hyran efter att mer än då dagar gått från förfallodagen. Enligt 6 § upphör hyresrätten omedelbart att gälla om den sägs upp av den orsaken.

Enligt 58 § 1-2 stycket är dock en uppsägning av hyresavtal för lokal ogiltig om den inte är skriftlig och uppfyller vissa krav.

Thomas HefnerRådgivare