Uppsägning av hyresavtal

Hej,

När man gör en uppsägning för villkorsändring av en lokal måste man först göra en uppsägning för avflyttning. Men hur vet man vem man ska skicka rek.brevet med uppsägning till - är det hyresvärden eller förvaltaren. Kan man skicka till förvaltaren och hänvisa till hyresvärden?

Jag undrar också när man gör en uppsägning för avflyttning och har 9 månaders uppsägningstid - vad händer under de 9 månaderna? Hur går ett flytt till och vad ska man tänka på?

Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Uppsägningen ska skickas till hyresvärden eftersom denne är avtalsparten i hyresavtalet.

Att uppsägningen är 9 månader innebär att avtalet fortsätter löpa i nio månader, dvs du har fortsatt nyttjanderätt till lokalen men har också en skyldighet att betala hyra under dessa nio månader. Jag råder dig att läsa hyresavtalet inför flytten för att se vilka skyldigheter du har t.ex. avseende slutstädning av lokalen.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare