FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/09/2014

Uppsägning av hängavtal

Hej, Vi har idag ett hängavtal (kollektivavtal media), detta löper ut 2016. Kan vi på något sätt säga upp detta avtal så att det slutar gälla innan avtalstiden löper ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Kollektivavtal kan gälla antingen tillsvidare eller för viss bestämd tid. I det aktuella fallet verkar det som att det gäller för viss bestämd tid då det löper ut år 2016. Ett kollektivavtal som gäller för viss bestämd tid upphör, om inget annat har avtalats, utan föregående uppsägningstid vid avtalstidens utgång. Finns det inget stöd i kollektivavtalet för att säga upp det i förväg så är det inte möjligt att göra det.

Löptiden för s.k. hängavtal är vanligen kopplade till giltighetstiden för det förbundsavtal till vilket hängavtalet hänvisar. Detta innebär att hängavtalet gäller tills förbundsavtalets bestämda utgångsdatum. Hängavtalet måste också eventuellt sägas upp exempelvis tre månader före utgången av förbundsavtalens giltighetstid så att det inte automatiskt förlängs på grund av eventuella bestämmelser i förbundsavtalet. Detta följer från ett rättsfall från arbetsdomstolen (AD 1990 nr 45). Det kan även vara värt att påpeka att uppsägning av kollektivavtal ska vara skriftligt enligt 30§ lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL).

Hoppas detta var svar på din fråga!

MBL hittar du här

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare