FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet20/10/2013

Uppsägning av benefikt nyttjanderättsavtal

Hej mina svärföräldrar har lånat ut mark till en granne utan ersättning. Han har byggt ett stall där och har 5 djur där. Detta har pågått ca 5 år. Nu skall marken säljas och för ett år sen sade de till grannen, nu är en spekulant intresserad men djuren går fortfarande kvar vad göra?

Lawline svarar

Hej!

Det är fråga om ett benefikt nyttjanderättsavtal, alltså ett  nyttjanderättsavtal för vilket ersättning inte utgår. Sådana kan ingås för bestämd tid eller tillsvidare. Har detta inte avtalats uttryckligen får det avgöras på grundval av upplåtarens intentioner. Med allra största sannolikhet ska det avtal som frågan avser anses gälla tillsvidare. Detta innebär att avtalet kan sägas upp med skälig uppsägningstid, vanligen 6-12 månader. Ett år bör alla gånger ses som skälig uppsägningstid. Det är dock inte tillräckligt om grannen bara fått höra att det finns planer på att sälja marken, utan han måste få en mer tydlig anvisning om att han ska flytta sin verksamhet från marken inom en viss tid. Om skälig uppsägningstid har getts och grannen vägrar flytta från marken så kan man få hjälp att avhysa denne genom att begära handräckning hos Kronofogden (se http://www.kronofogden.se/Vanlighandrackning.html).

Vänliga hälsningar,

Miranda LymeusRådgivare