FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/03/2015

Uppsägning av avtal med bindningstid

Hejsan!

Jag har problem med att tolka vad som gäller vid uppsägning av ett avtal som jag ingått. Företaget mitt företag ingått avtalet med hävdar att man inte kan använda bindningstiden som uppsägningstid. Jag hävdar att detta inte framgår av avtalet utan att man kan säga upp avtalet en månad före bindningstidens slut.

Vem har rätt? Se avtalet nedan.

Vänliga hälsningar Anna Johannesson

7. Uppsägning av avtalet och bindningstid

Kund har rätt att säga upp Avtalet. Såvida parterna inte överenskommit

om annat, upphör Avtalet att gälla vid utgången av den

månad som följer närmast efter den månad då sådan uppsägning

har skett. Om inte annat framgår av Villkoren, äger Kund inte rätt

till återbetalning av i förskott erlagd betalning för det fall Kund

säger upp Avtalet.

Parterna kan komma överens om bindningstid för Avtalet.

Bindningstiden avser tiden efter Avtalets ingående och specificeras

i produktbeskrivningen, skriftliga avtalet eller enligt muntlig

överenskommelse. Efter bindningstidens utgång gäller Avtalet tills

vidare med en (1) kalendermånads uppsägningstid.

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga.

Min tolkning av villkoren är att du kan säga upp avtalet med effekt vid bindningstidens slut, under förutsättning att uppsägningstiden på en månad har iakttagits. Bindningstiden skulle annars vara bindningstiden plus en månad, vilket förefaller märkligt.

Lycka till.

Lawline RådgivareRådgivare