Uppsägning av anställningsavtal

Hej, har en fråga angående rätt till uppsägning. Jag har inte blivit anmäld/anklagad för stöld men man har sagt att från arbetsgivarens sida finns inget fortsatt förtroende för mig. Jag arbetar som provtekniker på Volvo och har möjlighet att beställa material till olika bilmodeller och även access till det system som vi använder på vår avdelning.2 beställningar har jag gjort som visat sig inte ha någon riktig mottagare. Sen har det skett beställningar i mitt namn utan min vetskap. Min fråga gäller mening som följer; jag informerades för en månad sen och då undrar jag över det ni skriver i nästa mening. (Då gäller först och främst att om din arbetsgivare visste om att du blivit anklagad för stöld i mer än två månader innan han sade upp dig så är uppsägningen ogiltig. Det handlar alltså inte om när du blev anklagad utan när din AG fick reda på det, 7§ 4st LAS. ) tack på förhand, Jimmy

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Eftersom din fråga berör uppsägning och anställning så hittar vi svaret på din fråga lagen om anställningeskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80 .

7 § LAS, också kallad tvåmånadersregeln, är tillämpbar på en eller flera helt avgränsade händelser som är kopplade till arbetstagaren. Den innebär att arbetsgivaren inte enbart kan grunda en uppsägning på omständigheter som denne känt till i fler än två månader. Det räcker dock att svårigheten har bestått under de två månaderna för att arbetsgivaren i fråga ska ha möjlighet att åberopa den.

Det avgörande är när arbetsgivaren får reda på omständigheten och inte när den faktiskt inträffar, precis som du säger.

Mitt råd är att du kontaktar en riktig jurist som kan reda ut situationen.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare