Uppsägning av andrahandskontrakt.

Jag hyr ut min lägenhet i andrahand under tiden jag studerar på annan ort. Dock har jag nu fått erbjudande om att byta Min lägenhet till en annan i den staden jag studerar i och undrar om jag kan säga upp hyresgästen som bor i min lägenhet just nu (givetvis med uppsägningstid enl kontraktet).

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Besittningsskydd
En viktig fråga man får börja med att kika på är huruvida din hyresgäst har ett besittningsskydd eller inte. Eftersom att hen är andrahandshyresgäst så inträder inget besittningsskydd förens efter två år. Innan dessa två åren har passerat så har du rätt att säga upp hyreskontraktet när du vill, med beaktande av uppsägningstiden då. Om två år däremot har passerat så kan det bli svårare att säga upp kontraktet. I så fall krävs det att hyresgästen åsidosätter sina skyldigheter på så sätt att du ges rätten att säga upp avtalet. Det kan vara om din hyresgäst inte betalar hyran eller på annat sätt åsidosatt sina förpliktelser i hög grad.

Om du kan säga upp kontraktet eller inte är alltså väldigt mycket beroende på hur länge din hyresgäst hyrt lägenheten.

Lycka till med allting!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare