Uppsägning av andrahandskontrakt

Hej! Har fått klartecken av min hyresgästförening att hyra ut min hyresrätt i andra hand. Har upprättat ett kontrakt från hyresnämnden som min blivande hyresgäst har skrivit på. Vi har i kontraktet skrivit 3 månaders uppsägningstid. Idag hörde han av sig och avsäger sig att hyra lägenheten, inflytt skulle ske 1/4. Är det ett kontraktbrott? Och vad blir påföljderna?

Lawline svarar

Hej,

Hyresfrågor regleras i 12 kap jordbalken (https://lagen.nu/1970:994#K12). Jag är osäker på vilket kontrakt du menar och det är svårt att svara fullständigt på frågan utan att veta hur kontraktet ser ut. Generellt kan sägas att om det inte uttryckligen finns inskrivet i kontraktet att det får brytas när som helst med tre månaders uppsägningstid så får kontraktet inte sägas upp förrän tidigast det slutdatum som är skrivet enligt 12 kap 3 § jordabalken. Det skulle med andra ord innebära att hyresgästen är bunden hela kontraktstiden.

Om det finns en klausul i kontraktet som ger hyresgästen rätt att bryta det gäller uppsägningstiden som sägs där. Du har rätt till hyra under uppsägningstiden.

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare