Uppsägning

den nya chefen kräver att få se mitt CV som jag blev anställd på, 2år före den nya chefen kom ( hon anser att jag ej är lämplig på tjänsten) kan hon kräva det & sedan säga att jag ej är lämplig

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag utgår från att du har en tillsvidareanställning (såkallad fast anställning). Vid en tillsvidareanställning krävs sakligt grund för att en uppsägning ska vara giltig enligt 7 § lagen om anställningsskydd (https://lagen.nu/1982:80). Saklig grund är arbetsbrist eller personliga skäl. Vid avskedning krävs ej saklig grund, men då krävs det istället att arbetstagaren grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren enligt 18 §. Illojal konkurrans är ett exempel på grund för avskedning.

Att arbetsgivaren anser att du ej är lämplig för tjänsten hänför sig således till personliga skäl. Det är arbetsgivaren som har bevisbördan för att personliga skäl föreligger. I 7 § 4 st finns bestämmelser om vilka omständigheter arbetsgivaren får grunda en uppsägning på ur ett tidperspektiv. Som exempel kan nämnas att arbetsgivaren inte enbart får grunda en uppsägning på omständigheter som arbetsgivaren känt till i mer än två månader innan uppsägningen. Innan uppsägning krävs det dessutom att arbetsgivaren uppfyllt sin omplaceringsskyldighet, det vill säga bereder arbetstagaren annat arbete på arbetsplatsen enligt 7 § 2 st.

Din arbetsgivare måste alltså uppfylla en rad krav för att säga upp dig på grunden att du ej är lämplig.

Med vänlig hälsning,
Evelina Kassberg

Evelina KassbergRådgivare