Uppsagd under rehabilitering hos arbetsgivare

Jag blev uppsagd under tiden som jag gick på rehabilitering hos min arbetsgivare. Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du inte beskrivit särskilt mycket om situationen är det svårt att komma med ett klart svar om uppsägningen är laglig eller inte. För att få säga upp en anställd måste det alltid finnas saklig grund.

Vid sjukdom har arbetsgivaren ett rehabiliteringsansvar som måste uppfyllas innan det kan bli tal om uppsägning. Om rehabiliteringsåtgärderna inte följs av den anställde eller om de inte förbättrar situationen kan det föreligga saklig grund och uppsägningen alltså vara laglig.

Det råder alltså inget totalt uppsägningsförbud under rehabiliteringen utan arbetsgivaren kan säga upp den anställde på grund av arbetsbrist eller i vissa fall av personliga skäl även under rehabiliteringen. Det väsentliga är om arbetsgivaren har uppfyllt sitt rehabiliteringsansvar.

Mitt tips är att du tar kontakt med facket om du är medlem där då de kan hjälpa dig med din specifika situation.

Om du återkommer med fler detaljer kan vi gärna ge ett noggrannare svar.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare