Uppsagd på grund av arbetsbrist

Min arbetsgivare sa att de fått ok av facket att säga upp mig pga arbetsbrist trots att jag var sjukskriven.

Det har kommit fram att facket har sagt till arbetsgivaren att de inte förhandlar för den som är oorganiserad (jag).

Arbetsgivaren agerade som att de kollat allt och gjort alla rätt så det var bara för mig att skriva under.

Jag hade inte skrivit under om jag vetat att de ljög

Vilken lag kan jag hänvisa till vid tvist?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den anställda har skydd enligt LAS

Jag utgår från att du har en tillsvidareanställning. En arbetsgivare har skydd enligt lagen om anställningsskydd. Enligt 7 § LAS krävs det saklig grund för att en arbetsgivare ska få säga upp en anställd.

Arbetsbrist kan utgöra sakligt grund för uppsägning

Enligt 7 § 1 st. LAS kan arbetsbrist utgöra saklig grund för uppsägning. Huvudregeln är att uppsägning vid arbetsbrist sker enligt turordningsreglerna i 22 § LAS. Dessa turordningsregler kan kringgås om ett särskilt kollektivavtal föreligger. Ett sådant kollektivavtal få enligt AD 2013 nr 11 inte medföra föreningskränkning, exempelvis att den av kollektivavtalet skapade turordningslistan endast gynnar de arbetstagare som är med i en särskilt fackförening.

Vad du bör göra

Sammanfattningsvis krävs sakligt grund för att bli uppsagd. Arbetsbrist är ett exempel på saklig grund. Vid uppsägning på grund av arbetsbrist ska turordningsreglerna följas. Det kan därför vara en god ide att undersöka huruvida din uppsägning är grundad på dessa.

Har du ytterligare funderingar kan du ställa dem i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare