Upprepade lån under hot - hur gå tillväga?

Hej!

Vi har under ett års tid blivit hotade & pressade att låna ut pengar.

Det hela började med att vi skulle låna ut 30 000 o få 70 000 några dagar senare. Detta eskalerade och idag har vi lånat ut över 1.3 miljoner. Vi har fått ta olika lån för att ge han mera pengar.

Han hotar med att får jag inte den summan inom de klockslaget får ni aldrig tillbaka pengarna & ni försökt för alla andra familjer.

Han har lånat av så många. Det finns en mellanhand som är den som lånar av vänner och get denna kille. Vi är säker nog iaf minst 4 familjer som lånat ut runt miljonen vardera.

Skuldebrev finns på summan 600 000 skrevs det ett nytt. Alla sms, Facebook meddelande & banköverföringar finns oxå.

Min fråga till er är.

Hur ska vi gå tillväga?

Polisanmälan, kommer vi någonsin att få tillbaka dessa pengar om han inte kan betala tillbaka?

Han har en skulle hos kronofogden på 40.000kr

Äger inget, då han bor i sin mammas hus.

Har även sms då vi blir hotade om vi gör en polisanmälan.

Hoppas på något svar från er då vi inte längre vet vart vi ska ta vägen.

Alla våra sparade pengar & ny lån har gjort att vi snart förlora hus & allt vi äger.

Tack på förhand/ mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det ni blivit utsatta för är mycket allvarligt och ni bör gå till Polisen direkt och göra en anmälan samt komma fram till huruvida ni är under faktisk vara i och med hotet och i så fall få polisskydd. Visa upp alla konversationer er emellan och papper på transaktionerna.

Transaktionerna kan bli juridiskt ogiltiga (28 § avtalslagen) och er skuld till KFM kan bli annulerad. Ni har rätt att få tillbaka pengarna från han ni lånat ut till. Finns inga tillgångar så kan ni få åtminstone en del av brottsoffermyndigheten. Mer info om detta här. Brottet som ni blivit utsatta kan vara olaga tvång (4 kap. 4 § brottsbalken) och är straffbart med fängelse.

Det är viktigt för er egen säkerhet och för att killen ska kunna gripas, att ni agerar snabbt. Det bästa är nog att gå in till närmaste polisstation.

Lycka till och tveka inte att höra av er till Lawline igen när ni har en juridisk fråga.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare