Upprättande av testamente som dement

Hej ! Kan en dement person skriva ett testamente? Kan en förvaltare / god man göra detta som känner till förhållandet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att ett testamente ska vara giltigt finns vissa formkrav, som anges i 10 och 13 kap. ärvdabalken (ÄB se https://lagen.nu/1958:637 ).

Testamentet ska vara skriftligt och undertecknat  i närvaro av två
vittnen. Vittnena ska underteckna testamentet och de måste veta att det är ett testamente de undertecknar, men de måste inte känna till innehållet. Vittnena får inte vara under 15 år, ha en psykisk störning, själva vara testamentstagare eller nära anhöriga till testatorn eller testamentstagare. Uppfylls inte dessa formkrav är testamentet ogiltigt enligt 13 kap. 1 § ÄB.

Ett testamente kan även vara ogiltigt om testamentet har upprättats under påverkan av en psykisk störning, se 13 kap. 2 § ÄB. Det måste föreligga ett orsakssammanhang mellan den psykiska störningen och upprättandet av testamentet. Det är svårt att säga på rak arm om en persons demens klassas som psykisk störning. Man måste titta på det enskilda fallet och göra en bedömning. För att en person ska kunna skriva ett testamente måste personen förstå vad den gör, men det är inte så att demenssjukdom automatiskt diskvalificerar någon från att skriva ett testamente. En dement person kan ibland förstå vad som sker i nuet men inte minnas sammanhang längre tillbaka. Ofta är vissa stunder klarare än andra. Prata gärna med den
dementes läkare för att se hur långt gången sjukdomen är och om personen är förmögen att förklara sin vilja genom att upprätta ett testamente.

En god man eller förvaltare torde inte kunna upprätta ett testamente åt en dement person även om den förstnämnde känner till den dementes vilja. Testatorn måste underteckna testamentet, och genom att testatorn själv skriver testamentet visar denne sin verkliga vilja och att han/hon har förmågan att förmedla den skriftligt. Möjligen skulle en god man eller förvaltare kunna skriva ner de uppgifter som denne har, för att sedan vid den dementes frånfälle ge dessa uppgifter till de legala arvingarna. Då får de legala arvingarna sedan ta ställning till informationen om den avlidnes s.k. vilja.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare