Upprättande av bouppteckning

Hej!

När man beställt hjälp av begravningsbyrån med bouppteckning, och lämnat in underlag till dem, hur lång tid efter det kan man komma med kompletteringar eller ändringar? Finns någon fastställd tid när bouppteckningen måste vara klar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bouppteckning ska upprättas senast tre månader efter dödsfallet. Om det med hänsyn till boets beskaffenhet krävs förlängd tid kan Skatteverket bevilja det, 20 kap. 1 § ärvdabalken. Bouppteckningen ska sedan skickas till Skatteverket senast en månad efter att den upprättats. Det innebär att en bouppteckning ska ha kommit in till Skatteverket senast fyra månader efter dödsfallet.

Som huvudregel ska alltså en bouppteckning vara klar senast tre månader efter dödsfallet. Om du har funderingar kring om du kan komplettera det underlag som du har lämnat in råder jag dig att ta kontakt med den begravningsbyrå som du har beställt hjälp av. De kan svara på hur processen ser ut i ditt specifika fall.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare