Upprättande av äktenskapsförord

I sommar ska jag gifta mig och min blivande make kommer att flytta in i mitt hem. Vi ska skriva ett äktenskapsförord men undrar om jag ska dokumentera hela bohaget med bilder eller hur ska jag gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Äktenskapsförord och upprättande av sådant regleras i äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230.

Mer specifikt regleras det hur du ska gå tillväga för att på ett korrekt sätt upprätta ett äktenskapsförord i 7:3 ÄktB. Där står det att ett äktenskapsförord ska vara skriftligt och undertecknas av båda makarna. Därefter ska äktenskapsförordet registreras hos skatteverket.

Eftersom ni inte är gifta ännu så kommer äktenskapsordet gälla från och med den dag ni gifter er, under förutsättning att ni upprättar, skriver under och skickar in det till skatteverket inom 1 månad från att äktenskapet ingicks.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en jurist för som kommer hjälpa er med att upprätta ett äktenskapsförord.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare