Upprätta testamente till förmån för sambo

Hej, jag undrar vad som gäller då det finns ett testament där det står att en man vill att sin sambo ska ärva honom. Måste då mannen skrivit att sambon ska ärva honom och sambon gjort ett likadant testament för sin man?

Eller räcker det att mannen skrivit testament? Och måste det vara undertecknat av sambon för vad händer om mannen skrivit ett testament att han vill att hans sambo ska ärva honom och det ej är undertecknat av sambon utan endast av andra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Man brukar säga att ett testamente är ett uttryck för en persons sista vilja. Regler om hur ett testamente ska upprättas finns i ärvdabalken. För att ett testamente ska vara giltigt krävs det att det är skriftligt, undertecknat av testatorn (den som upprättat testamentet) i två vittnens närvaro, samt att de två vittnena också undertecknar det. Vem som helst får dock inte vara testamentsvittne, enligt reglerna i ärvdabalken får till exempel testatorns sambo, make eller barn inte vara det.

För att besvara din fråga så behöver mannens sambo inte underteckna hans testamente för att sambon ska kunna ärva honom. Dock måste mannen ha pekat ut sambon som testamentstagare i själva testamentet. Däremot får sambon inte ha varit vittne till testamentet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare