Upprätta testamente

Hej!

Vi är sambos. Vi önskar att få en formulering till ett testamente, där det framgår, att den som överlever den andre, ska få sitta kvar i orubbat bo (i vårt fall en bostadsrätt) och tills vidare behålla det gemensamt förvärvade bohaget. Alla övriga tillgångar ska tillfalla våra resp. barn. Vi har inga gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Huvudregeln gällande testamente när någon har avlidet är att man ska respektera testatorns vilja så långt som det är möjligt. Man tittar på testamentets ordalydelse men man tittar främst på HUR ordalydelsen ska tolkas genom att undersöka testatorns verkliga vilja – vad har testatorn egentligen avsett/tänkt när han skrev testamentet? Det är den subjektiva viljan som är det viktiga. Testamentet behöver inte tolkas bokstavligt utan det kan tolkas mera personligt ur testatorns synvinkel. Detta innebär att själva innehållet i testamentet bara kräver att er vilja tydligt framgår. Formkraven för själva upprättandet är däremot mer viktiga.

Formkraven för ett testamente är att det ska vara skriftligt, underskrivet av testatorn, samt så ska det finnas två vittnen som samtidigt närvarar och undertecknar handlingen. Om kraven inte uppfylls så blir heller inte testamentet giltigt.

Lawline tillhandahåller en tjänst för upprättande av testamente, ni hittar tjänsten genom att klicka här.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Ni kan alltid vända er till info@lawline.se om ni vill ha vidare hjälp med ert ärende.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare