Upprätta testamente?

Har en psykisk sjuk dotter som har morbröder vid liv kan jag som mamma skriva ett testamente och göra klart till henne innan jag avlider har en svår sjukdom (cancer)?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Genom testamente kan du ensidigt sätta den legala arvsordningen åt sidan. Din kvarlåtenskap kommer då att fördelas enligt din vilja.

Det som krävs är att testamentet uppfyller formkraven vilket är att det ska vara skriftligt, underskrivet av dig och så ska ska finnas två stycken vittnen som samtidigt närvarar och också skriver under handlingen. Annars finns det inga speciella hinder mot att upprätta ett testamente utan det krävs enligt huvudregeln att man är myndig och att man själv upprättar testamentet. Handlingen kan inte upprättas av t.ex. en ställföreträdare eller ett bud.

Enligt den legala arvsordningen (arvsordningen om testamente inte finns) så är det din dotter som ärver före hennes morbröder, alltså dina syskon och om du vill att din dotter ska ärva allt och inte dina morbröder så behöver du egentligen inte upprätta något testamente. Dock, har du en make så ärver maken före dina barn.

Reglerna för detta hittar du i Ärvdabalken. Genom att klicka här så erbjuds du en tjänst hos oss där vi hjälper dig att upprätta ett testamente.

Hoppas du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att höra av dig till info@lawline.se om du vill ha fortsatt hjälp med ditt ärende.

Cornelia NajafiRådgivare