Upprätta samboavtal

Samboavtal eller inte?

Jag köpte halva delen av en fastighet, senare köpte jag andra halvan och min sambo flyttade in där. I princip är det två lägenheter. Jag har barn men min sambo har inga barn. Fastigheten kommer till sin helhet att ärvas av mina barn. Ska vi upprätta samboavtal?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du vill vara säker på vad som händer med din/er egendom vid ett eventuellt upphörande av samboförhållandet så krävs ett avtal. Det framgår dock inte vad det är du vill försäkra dig om, men enligt min mening är upprättande av samboavtal aldrig fel. Det är inte "ett måste" med ett avtal, utan er samboegendom kommer ingå i en bodelning oavsett om ett avtal finns eller inte. Avtalet påverkar utgången av bodelningen, och är bra eftersom det förtydligar vad som kommer ske med egendomen vid bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga! Med vänliga hälsningar,

Josefin JennerheimRådgivare