Upprätta nytt testamente

Kan man upprätta ett nytt testamente om endast en av parterna som gjort det första är vid liv? Det första testamentet är försvunnet och anger hur bouppteckningen ska gå till vid min mormors bortgång. Hennes dåvarande sambo var med och gjorde det första men han är borta sen över 10 år tillbaka. Vi vet på ett ungefär vad som står där i men har inte själva dokumentet.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Regler om arv och testamente finner du i Ärvdabalken, här.

Ett testamente som försvunnit på annat sätt än att testator (I detta fall, din mormor) förstört det är fortfarande giltigt. Däremot läggs bevisbördan på testamentstagarna för att bevisa testamentets giltighet. Det är viktigt att notera att en kopia på testamentet inte räknas som ett fullvärdigt bevis på testamentets giltighet.

Ett nytt testamente kan upprättas av din mormor enligt 10:5 ÄB. Det går inte att upprätta ett testamente utan din mormor. Det första testamentet blir utan verkan om det finns ett nytt formenligt testamente, om testamentet förstörs eller om testator gjort klart att testamentet inte är uttryck för testatorns yttersta vilja.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare