Upprätta ett äktenskapsförord

Jag skall gifta mig med en kvinna från Ryssland och undrar hur jag med minsta möjliga problem skaffar mig äktenskapsförord. Hon är juridiskt sett inte en person i Sverige vi hade tänkt att ansöka om uppehållstillstånd för henne och hennes 7åriga dotter direkt efter giftermål hon har enskild vårdnad om barnet.

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga!

Ett äktenskapsförord är ett avtal om vad som ska vara enskild egendom i ett äktenskap. Det kan skrivas när som helst, t ex under eller inför ett äktenskap.

För att det ska vara juridiskt bindande krävs det enligt 7 kap 3 § äktenskapsbalken att det upprättas skriftligen och undertecknas av makarna eller de blivande makarna.

Äktenskapsförordet ska sedan registreras hos Skatteverket. Ett äktenskapsförord som har slutits mellan blivande makar gäller från äktenskapets ingående, om det ges in till Skatteverket inom en månad från det att äktenskapet ingicks. Skatteverket för sedan in uppgiften om det registrerade äktenskapsförordet i äktenskapsregistret.

Hoppas att detta klargjorde rättsläget för Dig. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Emina Gaspar-Vrana

Emina Gaspar-VranaRådgivare