Uppmaning till massanmälningar av inlägg på Facebook – brottsligt?

Hej!

Jag har följt en grupp på facebook som även är en förening. Deras budskap ska vara att finnas där eller stötta när någon skriver hatiska ord på facebook. Detta är bara en fasad jag och många andra har följt denna grupp men vad de sysslar med är att uppmana flera hundra, tusen att massanmäla inlägg som inte är brottsliga utan inlägg som är känsliga, som handlar om t ex migration. Jag har skärmdumpar, underlag vad de sysslar med och jag tycker att detta är inte ok då detta strider på yttrandefriheten. Finns det något sätt att anmäla denna grupp/förening.

Jag har sett vad de sysslar med. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den enskildes yttrandefrihet garanteras i regeringsformen som innebär att den enskilde gentemot det allmänna är tillförsäkrad en rätt att uttrycka tankar och åsikter (2 kap. 1 §). Vad detta innebär är att den enskilde (privatpersoner) är skyddade undan att staten begränsar yttrandefriheten (exempelvis genom censur). Skyddet för den enskildes yttrandefrihet gäller däremot inte mot andra enskilda personer, alltså kan inte en enskild person göra sig skyldig till ett brott mot yttrandefriheten genom att kränka andra enskilda personers yttrandefrihet.

Att anmäla en annan persons inlägg på Facebook är alltså inte i sig ett brott mot yttrandefriheten. Du beskriver att gruppen uppmanar andra att anmäla de känsliga inläggen. Beroende på hur gruppen uppmanar andra kan det vara fråga om annan brottslighet än just yttrandefrihetsbrott. Om massanmälningsinläggen innehåller namn och bild och utpekar författarna av de känsliga inläggen som brottsliga kan det exempelvis vara ett förtalsbrott enligt brottsbalken (5 kap. 1 §). Samtidigt finns anmälningsfunktionen till för att Facebook ska ha en möjlighet att moderera vilka inlägg som publiceras på deras sida. I sina communityregler skriver Facebook att inlägg som är hatiska och direkt angriper någon baserat på exempelvis etnicitet, nationell härkomst eller religiös åskådning inte är tillåtna på Facebook. De skriver vidare att de är beroende av att andra användare anmäler innehåll som eventuellt strider mot communityreglerna. Det är alltså upp till Facebook att bedöma om varje enskild anmälan är riktig, eller om inlägget ska finnas kvar på sidan.

Sammanfattningsvis kan alltså massanmälningar i sig inte anses utgöra ett yttrandefrihetsbrott, eller annat brott heller för den delen. Om inläggen som uppmanar andra att anmäla ett specifikt inlägg görs genom att hänga ut den person som skrivit inlägget kan det röra sig om ett förtalsbrott, men att enbart utnyttja Facebooks möjlighet att anmäla stötande innehåll kan inte anses utgöra ett brott. När ett inlägg har anmälts, vare sig det rör sig om en gång eller tusen gånger, är det upp till Facebook att avgöra om inlägget är i linje med deras communityregler eller inte, och om det ska tas bort från sidan.

Om du vill läsa mer om Facebooks communityregler hittar du dem här: https://www.facebook.com/communitystandards/#hate-speech

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare