Upplösning av samboförhållande

Hej! Jag och min sambo ska separera. Vi bytte hans lägenhet där enbart han stog på kontraktet till en annan där vi nu båda står på kontraktet. Nu vill han att jag ska "hitta en lägenhet på egen hand", och vill mer eller mindre slänga ut mig. Jag vill byta denna tvåa till en varsin etta, men han vill bo kvar i denna tvåa själv. Min fråga är då, har han rätt att "slänga ut" mig och göra mig bostadslös? Visst har jag alldeles lika rätt till denna lägenhet som han, då jag också står på kontraktet? Även om den innan enbart var hans? Hur ska man lösa detta enklast? Hur brukar folk gå tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline.
Vid en separation räknas den bostad som ni förvärvat för gemensamt bruk till samboegendom och ska beaktas vid bodelning, se sambolagen.

Eftersom ni tillsammans flyttade in i den nya bostaden ska denna ingå i bodelningen. Att din f.d. sambo tidigare bodde i en annan lägenhet har ingen betydelse.

Först och främst råder jag dig att prata med ditt x och förklara gällande rätt. Om du inte når framgång med detta rekommenderar jag dig att kontakta en familjerättsjurist.

Isabella WidjestrandRådgivare