FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/08/2013

Upplösning av samägande genom offentlig auktion - lägsta pris

Upplösning av samägande. Vi är fem delägare som har en jordbruksfastighet tillsammans varav fyra vill nu upplösa detta. En mäklare har värderat fastigheten till 4 milj. Den femte delägaren vill sätta ett lägsta pris på 5,8 milj. Enbart för att förhindra en försäljning till utomstående. Kommer tingsrätten att avslå denna framställning och gå på mäklarens värdering?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 9 § samäganderättslagen har tingsrätten, på yrkande av delägare, rätt att bestämma ett lägsta pris för försäljning på offentlig auktion. Det är tingsrätten som har sista ordet och sätter minimipriset. Om delägarens yrkade belopp skulle anses för högt är tingsrätten alltså fri att sätta ett lägre minimipris.

Om det belopp som delägaren begär i ditt fall är för högt eller inte kan inte jag bedöma med säkerhet. Dock tycks det vara i högsta laget om det överstiger en värdering av en oberoende mäklare. Det är ju ett minimipris det skall röra sig om.

Samäganderättslagen finns https://lagen.nu/1904:48_s.1

Lawline RådgivareRådgivare