Upplåtelse av bostadsrätt

Hej!

Jag har en bostadsrätt jag vill upplåta till min syster. Läste någonstans att man var tvungen att underrätta bostadsföreningen om detta. Spelar det någon roll om det är jag eller min syster underrätta föreningen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 7 kap. 10 § bostadsrättslagen (BRL) framgår det att en bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand endast om styrelsen ger sitt samtycke. Det räcker med andra ord inte med underrättelse utan samtycke krävs av bostadsföreningens styrelse. Om styrelsen vägrar ge sitt samtycke så kan du vända dig till hyresnämnden som har befogenheten att lämna tillstånd trots styrelsens nekande enligt 7 kap. 11 § BRL. Eftersom att du i egenskap av bostadsrättsinnehavare har det huvudsakliga ansvaret för lägenheten torde du även vara ansvarig att ta dig an förevarande förfarande.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare