Uppkomst av mönsterskydd (designskydd)

Hej,

Jag har designat en barnstol. Nu har ett Italienskt företag hört av sig o vill producera o sälja den i Italien. Och jag skulle då få provision för all försäljning.

Min fråga/frågor är vad brukar sån här provision ligga på? Vad kan jag ställa för krav, behöver jag skydda min stol på nåt sätt så att de inte bara snor idén? Allmänna tips mottags fantastiskt gärna!!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Mönsterrätt

Till att börja med bör din design, om det är skyddsvärt (exempelvis om du arbetar med design eller generellt lagt ner tid och pengar på arbetet), skyddas genom något immaterialrättsligt skydd. Närmast till hands är skydd genom s.k. mönsterrätt, enligt mönsterskyddslagen (1970:485). Jämförelsevis med bl.a. patent är mönsterrätten inriktad på att skydda nya former hos produkter, eller som i dagligt tal kallas för design. Rättigheten innebär att du som skapare får en ensamrätt (1 a §), och innebär att du kan förbjuda andra från att utnyttja designen (5 §).

Mönsterskydd uppstår inte automatiskt, utan förvärvas genom olika registreringar. De som är relevanta för din del är:

1) Skydd för mönster i Sverige enligt mönsterskyddslagen, som sker genom registrering efter en ansökan hos Patent- och registreringsverket. Av detta får du ett skydd inom Sverige.

2) Skydd för formgivning i EU enligt EU-förordningen (nr 6/2002), som sker genom registrering efter ansökan hos OHIM. Registrering här innebär ett skydd inom EU, och är att rekommendera om du vill vara aktiv på marknaden utanför Sverige.

Efter inskickad ansökan bedömer PRV eller OHIM om din design uppfyller de krav som finns för att de ska skyddas. Observera att du behöver betala en avgift för varje gång du registrerar designen. En registrering håller i 5 år, som sedan kan förnyas ytterligare fem gånger. Om du är en näringsidkare som arbetar med detta och har resurserna för en registrering rekommenderar jag att du kontaktar en annan jurist som kan utforma din ansökan.

Upphovsrätt

Att du har möjlighet till mönsterskydd utesluter inte att du även kan ha skydd genom upphovsrätt genom upphovsrättslagen, vilket följer av 10 § samma lag (om s.k. brukskonst). Detta skydd kan du få utan någon registrering, men nackdelen är att det blir mycket svårare att tydligt visa att du har ett skydd för din design.

Provisionen

Den ersättning du som skapare är berättigad beror mycket på en rad olika omständigheter, bl.a. hur stor du är på marknaden, hur stort företaget i Italien är, m.m. Det hela är emellertid en förhandlingsfråga, som gör det svårt för mig att göra en preliminär bedömning. Ett tips vore väl att fråga designare inom industrin om vad som är rimligt.

Skriv gärna tillbaka om du har flera saker du undrar över. Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare