Upphovsrätt till roman vid avtal med förlag

Hej!

Försvinner min rätt som upphovsman om jag skulle vilja låta ett förlag trycka och sälja min roman och har dem rätt att ändra hur som helst i mitt verk?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Sammanfattning och råd

Hur mycket av din ekonomiska rätt som upphovsman du vill ge förlaget är upp till dig att avtala med förlaget om. Alla ekonomiska rättigheter behöver alltså inte gå över till förlaget om du låter det trycka och sälja din roman. Oavsett vad ni kommer överens om vad gäller den ekonomiska rätten, så har du alltid kvar din ideella rätt (om du inte uttryckligt avstått från den). Du kan ge förlaget rätt att ändra hur de vill i ditt verk, men även det är upp till dig. För att förlaget ska få ändra i din roman krävs att det tydligt framgår i ert avtal att du gått med på det. Mitt råd är att du ska vara tydlig gentemot förlaget, både kring vilka rättigheter du vill sälja till dem och kring och hur mycket de ska få ändra i din roman. Se även till att det ni kommer överens om skrivs ner på ett tydligt sätt i avtalet. Vill du ha hjälp med detta så kan du vända dig till oss via e-postadress info@lawline.se eller via telefonnummer 08-533 300 04.

Utförligare svar och utredning

Upphovsrätt regleras i Upphovsrättslagen (URL), som du hittar här.

Du har som upphovsmannen från början både en ekonomisk och en ideell rätt till din roman, se URL 1§. Den ekonomiska rätten innebär rätten att framställa exemplar av romanen och att göra romanen tillgängligt för allmänheten, se URL 2§. Att sälja romanen är ett sätt att göra den tillgänglig för allmänheten, se URL 2§ 3 st.

Den ideella rätten innebär att när romanen säljs så skall du som upphovsman anges enligt god sed. Den ideella rätten innebär också att romanen inte får ändras så att ditt anseende som upphovsman kränks och att romanen inte får göras tillgänglig på ett sätt som är kränkande för dig som upphovsman, se URL 3§.

Den ekonomiska rätten kan du sälja till ett förlag för att de ska trycka och sälja romanen, se URL 27§. Den ideella rätten kan du dock inte sälja, men om du vill så kan du avstå från den (rent juridiskt kallas det att ”efterge” den). Den ideella rätten kan bara efterges såvitt angår en begränsad användning av verket, URL 3 § 3 st. För att den ideella rätten ska efterges krävs en explicit och uttrycklig förklaring från upphovsmannens sida och upphovsmannen kan inte ”generellt” avstå från den ideella rätten.

Enligt den så kallade specifikationsprincipen tolkas oklara avtal om upphovsrätt restriktivt, vilket innebär att om inget annat uttryckligen anges i avtalet så förblir rätten att exempelvis ändra i romanen kvar hos upphovsmannen (om inte branschpraxis tydligt säger något annat, men det kan inte jag uttala mig om), se URL 28§.

Det är alltså upp till dig som upphovsman att avtala med förlaget kring hur du vill göra. Om ni inte avtalar om något särskilt kommer URL 31§ - 38§ om Förlagsavtal att reglera avtalet, se URL 27§ st. 2. Dessa hittar du här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du fler frågor om något särskilt i den här generella beskrivningen så kan du återkomma till oss.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare