Upphovsrätt till fotografier

Hej!

Om en pappa tagit livet av sitt eget barn o även sig själv. Mamman är kvar i livet helt förkrossad. Mannens, föräldrar har på sin sons gravsten en blid på han . Men även sen skrivit under o med bild på barnbarnet till minne av : och hennes namn. Dottern är då inte begravd på samma kyrkorgård som sin mördare. Då undra jag o mamman till dottern. Går de in under upphovsrättsligag heter de så? Kan detta verkligen få gå till så här att de få skriva så o bild äger mamman . Och han inte tillåtit dem att använda den.Gäller inte upphovsrättslagen i detta fall? De är ju kränkande, väldigtacksam för svar till min mail mvh Frida

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grundläggande förutsättningar för upphovsrätt till fotografier
Om jag uppfattar omständigheterna i din fråga rätt är det barnets mamma som tagit fotografiet. Förutsatt att fotografiet har verkshöjd (d.v.s. uppnått en viss självständighet och originalitet) har hon upphovsrätt enligt 1 § upphovsrättslagen (URL). Även om verket inte har uppnått verkshöjd blir bedömningen densamma, då verket i ett sådant fall skyddas av fotorätten i 49a § URL. Upphovsrätten uppstod i och med tagandet av fotografiet.

Upphovsmannen har ensamrätt till sitt verk
Det är endast upphovsmannen, d.v.s. mamman, som har rätt att göra verket tillgängligt för allmänheten. Då tillstånd inte tycks ha givits till barnets farföräldrar att visa verket offentligt (se 2 § 3 st. 3 p. URL) är min bedömning att de gjort intrång i mammans upphovsrätt.

________________________________________________________________________________________________

Om du anser att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma på min mail anna.hovstadius@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare