Upphovsrätt på sociala medier

Hur stora skadestånd kan det bli för upphovsrättsbrott på sociala medier, finns det några domar i Sverige? Var hittar man dem i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns några domar som rör upphovsrätt på sociala medier. En dom som fick prövotillstånd i HD handlade om Wikimedia. HD kom fram till att Wikimedia gjorde ett upphovsrättsintrång och målet skickades tillbaka till Tingsrätten som ska avgöra vem som ska betala kostnader för ombud. HD:s avgörande hittar du här.

Lagen om upphovsrätt hittar du här.

Nästan alla domar finns att hitta på nätet, problemet kan vara vad man ska söka efter. Det är dock svårt att få skadestånd om man inte märker bilder som man lägger upp på nätet. Här kan du läsa om journalister som råkat ut för att deras bilder dyker upp någon annan stans.

Det finns ett examensarbete skrivet om hur ersättning för brott mot upphovsrättslagen fastställs. Läs den här.

Vänliga hälsningar

Greta ApelmanRådgivare