Upphovsrätt 20-lappen

Jag önskar använda en del av 20-lappens baksida som del av ett bokomslag och undrar om detta strider mot upphovsrätt tex. eller annan lagstiftning. Bilden kommer inte användas på något kränkande sätt mot verket bilden på sedeln föreställer, författaren till densamma eller mot konstnären av själva bilden.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

När det gäller konstnärliga och litterära verk, såsom bilden i fråga, skyddas de automatiskt av upphovsrätt så fort verket har uppnått en viss originalitet, verkshöjd. När det gäller motivet på baksidan av 20-lappen, utdrag ut Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, är det enligt min åsikt tydligt att bilden kan vara skyddad av upphovsrätt, se Upphovsrättslagen 1 §,

Att ha upphovsrätt till ett verk innebär att man får en ensamrätt att 1) kopiera verket och 2) göra verket tillgängligt för allmänheten. Om du skulle använda bilden på Nils och gåsen som omslag på din bok skulle du göra intrång på upphovsmannens ensamrätt både enligt punkten 1 (när du trycker kopior av boken) och 2 (när du säljer boken/lägger ut den på nätet).

Upphovsrätten till ett verk varar i 70 år efter upphovsmannens död. Mitt förslag är därför att du frågar runt och försöker ta reda på när just den här bilden skapades och utav vem. Om det inte gått mer än 70 år sen upphovsmannens död är min rekommendation att du ber de nuvarande rättighetsinnehavarna om lov innan du använder bilden på omslaget till din bok. Kanske är det inte alls något problem att få tillåtelse med tanke på hur stor spridning verket ändå har genom att finnas på sedlarna.

Det faktum att du inte tänker använda bilden på något kränkande sätt gör att du håller dig inom ramarna för de moraliska rättigheterna enligt 3 § upphovsrättslagen. De ekonomiska rättigheterna som jag nämnt ovan utgör dock fortfarande ett hinder.

Lycka till med din bok och hoppas du får till en bra lösning!

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare