Tidpunkt för upphörande av samboskap samt rätten att begära bodelning

Jag och min sambo separerade i aug förra året. Jag bor kvar i vårt hus. Han vill nu göra bodelning. Från när gäller "flytta ut datum"? Från aug då han flyttade ut, eller från dec då han skrev sig på sin nya adress? Måste man inte begära bodelning inom ett år? Vad gäller? Hjälp!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Svaret på din fråga går att hämta ur sambolagen. Enligt 2 § 1 st. 2 pt. sambolagen upphör ett samboförhållande den dag samborna flyttar isär. Här har i förarbetena till regleringen uttryckts att sambor anses ha flyttat isär när någon av dem har bosatt sig på annat håll (se prop. 2002/03:80 s. 46), någon ny folkbokföring är således inte ett krav för att samboskap ska anses ha upphört. Den nya bostaden behöver inte heller vara att se så som en permanent bostad för den flyttande parten.

Du har vidare rätt gällande bodelning att begäran om sådan ska framställas av någon av parterna inom ett år från det att samboförhållandet har upphört, se 8 § sambolagen. Har en begäran om bodelning inte framställts inom ett år medför det att part kan riskera att förlora rätt till egendom som annars skulle tillfallit denne. Den som vidare påstår att han eller hon har begärt bodelning inom ettårsfristen ska anses ha bevisbördan för sådant påstående.

Utifrån det jag kan förstå av din situation medför sambolagens regler i ert fall att rätten att begära bodelning enligt 8 § sambolagen har förfallit eftersom att samboskapet enligt 2 § sambolagen upphörde i augusti förra året i samband med att din sambo flyttade ut.

Sambolagen finner du https://lagen.nu/2003:376.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare