Upphörande av samboförhållande - vad delas?

Jag och min sambo sen 38 år tillbaka ska separera. När vi blev sambor var han 18 och jag 21. Vi ägde inget. Men med åren fick vi 2 barn. Jag jobbade deltid och tog hand om barn och hemmet o all marktjänst medan min sambo byggde upp sin firma. Idag är firman värt c10 miljoner. Min fråga är: har jag någon möjlighet att få några pengar av firman som jag anser att vi tillsammans har byggt upp fast min sambo har betalt allt själv.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor kring vad som gäller när ett samboförhållande upphör regleras i sambolagen. Bestämmelserna är dispositiva, vilket innebär att det finns möjlighet att genom avtal reglera att annat ska gälla än vad som framgår av lagen. Då du inte nämner något om att det skulle finnas ett samboavtal mellan er utgår jag från vilka möjligheter som finns utifrån sambolagen.

Av 8 § framgår att när ett samboförhållande upphör ska, om någon av samborna begär det, samboegendomen fördelas samborna emellan. Det är således samboegendom som kommer att delas och av 3 § framgår att endast sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom.  Det innebär att du, enligt sambolagen, inte har någon rätt att få några pengar trots att du anser att du varit med och byggt upp firman.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare