Upphörande av samboförhållande - rätt till bostadsrätt?

Hej.

Jag har sedan 3 månader tillbaks en sambo. Vi bor tillsammans i min bostadsrätt som jag köpte 1,5 år innan vi ens träffades. Nu har förhållandet tagit slut och min önskan är att hen flyttar ut så snart som möjligt. Hen menar sig ha rätt att bo kvar 3 månader, vilket jag förstår att hen har rätt till enligt tidigare frågor här. Men jag frågar ändå: Är det så? Den andra frågan är att hon önskar att vi bor där varannan vecka. Har hon rätt att neka mig tillträde varannan vecka till bostadsrätten jag äger?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om samboförhållanden hittar du i Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376).

När ett samboförhållande upphör kan en bodelning göras om någon av samborna begär det, se 8 § Sambolagen.

För att bostaden ska ingå i bodelningen krävs det som huvudregel att bostaden skaffats med avsikt att parterna i samboförhållandet ska bo där tillsammans. I ditt fall är bostadsrätten inte att betrakta som samboegendom eftersom du köpt bostadsrätten långt innan samboförhållandet inleddes. I vissa fall kan dock en bostad som inte är samboegendom ändå tilldelas den sambo som inte äger den, 22 § Sambolagen. Det framgår inte i din fråga om du och din sambo har några barn tillsammans men om ni inte har det krävs det s k synnerliga skäl för att din sambo ska få överta bostaden. Det är svårt att avgöra om sådana förhållanden föreligger bara utifrån informationen i din fråga men med tanke på att ert samboförhållande varit förhållandevis kort borde sådana skäl inte anses föreligga. Detta skulle då innebära att din sambo inte har rätt att bo kvar i bostaden.

Svaret på frågan om din sambo har rätt till 3 månaders "uppsägningstid" eller inte verkar dock lite oklar. Precis som du skriver i din fråga nämner flera tidigare Lawline-svar att man i sådana här fall skulle ha tre månaders uppsägningstid med stöd av 12 kap 4 § 1 st Jordabalken (https://lagen.nu/1970:994) eftersom man skulle räknas som någon form av inneboende. Samtidigt bör det påpekas att det är skillnad på att vara sambo och att vara inneboende. Definitionen av ett samboförhållande hittar du i 1 § Sambolagen. En inneboende är en person som hyr eller på annat sätt får nyttja ett rum i någon annans bostad utan att uppfylla kraven i 1 § Sambolagen. Min gissning är därför att din sambo inte har rätt till någon uppsägningstid men jag kan inte lämna något rakt svar på denna fråga.

Med vänliga hälsningar,

Anna AlfredssonRådgivare