Upphörande av samboförhållande - gemensam bostad.

Flyttade nyligen ihop med en tjej, förstahandskontrakt som vi båda står på. Men hon gjorde slut och vägrar nu att flytta ut. Hon har ingen inkomst och kan inte betala hyra. Eftersom jag vill behålla lägenhet men inte bo med henne, kan jag tvinga henne att flytta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga!

Problemet du står inför regleras sannolikt i Sambolag (2003:376), se https://lagen.nu/2003:376. .Av informationen som du givit mig så verkar det som att ni förvärvade lägenheten för gemensamt bruk vilket innebär att den klassas som gemensam bostad och således också samboegendom, se 5,3 §§ SamboL.

Vid separation av ett samboförhållande ska på begäran av någon av samborna bodelning förrättas, se 8 § SamboL. Begäran måste lämnas senast ett år från det att samboförhållandet upphörde.

Vid bodelning får den sambo som bäst behöver den gemensamma bostaden också i praktiken överta den, se 16 § SamboL. Den som bäst behöver bostaden definieras genom en behovs- och skälighetsprövning.

Bodelning ansöker man om hos tingsrätten så om det är aktuellt bör du göra ett försöka att ringa den närmsta belägna tingsrätt i ditt område alternativt kontakta en familjerättsjurist som kan hjälpa dig med detta.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare