Upphörande av ideell förening

Hej! Vi har en liten ideell förening på ca 10 medlemmar som har slarvat lite med årsmötena under ett par års tid. Nu har vi haft årsmöte igen men då var det någon som hävdade att föreningen ej längre var existerande då vi som sagt inte har haft årsmöte varje år. Min fråga blir således,kan våran förening ha upplösts bara sådär?

Tacksam för svar! Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Det finns ingen lag som reglerar ideella föreningar, istället får vi luta oss mot bland annat praxis. En ideell förening kan upplösas genom att föreningen träder i likvidation eller går i konkurs. I ditt fall tycks varken likvidation eller konkurs vara aktuellt.

Av stor vikt är föreningens stadgar. Stadgarna kan innehålla föreskrifter om föreningens upphörande. Det kan exempelvis vara så att stadgarna föreskriver att föreningen ska gå till ända efter en viss tid eller när en viss omständighet inträffat.

Styrelsen väljs av föreningens medlemmar och har till uppgift att kalla till årsmöten samt sköta det löpande arbetet. Om styrelsen slarvat med att kalla till årsmöten leder inte detta per automatik till att den ideella föreningen upplöses. Ni som medlemmar kan även besluta om ni vill att föreningen ska upplösas, annars är det stadgarna om föreningens upphörande som är det väsentliga.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare