FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll07/07/2016

Upphörande av förälders underhållsskyldighet

Makens dotter 19 år avslutat gymnasiet Ekonomisk utbildning med bravur godkänd 2016. Skall läsa ettårig profilkurs https://www.folkhogskola.nu/Sok-kurser/Skane-lan/Onnestads-folkhogskola/Kurser/2016ht/textillinje/?take=16.

Är han fortsatt skyldig at betala underhållsbidrag eller är han klar vad gäller detta?

Naturligtvis skall vi fortsätta hjälpa henne ekonomisk dock vill vi inte blanda in mamman.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din makes dotter är över arton år, och har avslutat gymnasieskolan, upphör underhållsskyldigheten. Din make är alltså klar vad gäller detta. Se Föräldrabalken 7 kap 1§ andra stycket (här).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

John Eriksson NätterlundRådgivare