Upphör samboskap vid uteblivet sexuellt samliv?

En man bor med en kvinna som han har 2 barn med. De har varit "sambo" ca 25 år. De har haft skilda sovrum i 4,1/2 år och i princip ingen sexuell relation(1 gång i kvartalet max)de sista 8-10 åren. Läste att sex 10ggr eller mindre per år, räknas som att leva utan sex. Stämmer det? Läste också att det inte räknas som sambo om man inte har en sexuell relation. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det stämmer att ett av rekvisiten för att uppnå satus som "sambos" enligt sambolagen är att förhållandet är sådant att det i normalfallet förekommer sexuellt samliv. Utöver detta gäller att personerna stadigvarande bor tillsammans samt att de har ett gemensamt hushåll.

Min uppfattning är således att rekvisiten för samboskap enligt sambolagen åtminstone har varit uppfyllda.

Ett samboförhållande anses endast upphöra om:

1. om samborna eller någon av dem ingår äktenskap,
2. om samborna flyttar isär,
3. om någon av samborna avlider eller
4. om en sambo ansöker om förordnande av bodelningsförrättare eller om rätt att få bo kvar i bostaden enligt eller om en sambo väcker talan om övertagande av bostad

Att förhållandena som gällde vid samboskapets ingående inte längre föreligger är således inte tillräckligt för att samboskapet skall anses ha upphört.

Se gärna Sambolagen https://lagen.nu/2003:376

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare